Wat kost een bedrijfsfilm of corporate film ongeveer? Wanneer je het in autobranche termen benoemd: Wil je een Mercedes of een Kia?
Wij beantwoorden deze vraag vaak met een wedervraag: Wat wil je dat je bedrijfsfilm oplevert?
Je maakt een film voor je bedrijf met een bepaald doel voor ogen. Wat is het beste voertuig hiervoor? Met beide automerken kom je van A naar B. Welke aanpak past het best bij je doel? Een videoproductie is een investering in tijd en geld en dan is het mooi dat die ook terugverdient wordt, toch?
Elke productie is bij ons maatwerk. En start rond de € 1400,00.
Als er helder is wat je wilt bereiken met een film, bepalen we in overleg wat er moet gebeuren om dat ook daadwerkelijk te bereiken. Wij kunnen daardoor een behoorlijk goede schatting maken over wat de film op kan leveren. Zo weet je van te voren of de aanpak die we kiezen rendabel is of niet. Deze aanpak maakt het verschil tussen een succesvolle film of een film die alleen een kostenpost is. Kortom, vraag niet: Wat kost een bedrijfsfilm, maar vraag: Wat kan een film me opleveren? Wil je snel weten welke investering jouw bedrijf in succesvolle film moet doen, vraag dan een prijsopgave voor een videoproductie aan.
Video heeft een hoge attentiewaarde. De meeste mensen kijken liever een video dan dat ze tekst lezen.
Via sociale media als Twitter, Facebook, Instagram en YouTube ligt een grote doelgroep binnen handbereik. Ook hier is video niet meer weg te denken. Maar denk ook aan de huidige smart TV's. Het verschil tussen televisie- en online video kijken wordt steeds kleiner. Vaak hebben mensen als ze via de TV kijken meer tijd en rust om iets langere films te kijken. Lok ze naar hun Smart TV met YouTube en je potentiële klanten kijken opeens films die de lengte van een documentaire hebben. Er zijn slimme campagnes met video op te zetten via al deze kanalen. Op verzoek maken wij hier een plan voor.
Dit hangt af van de soort muziek. Er zijn verschillende soorten muziek. Grofweg te onderscheiden in 4 categorieën:
Vrij te gebruiken muziek
De zogenaamde rechtenvrije muziek. Deze muziek is gratis te gebruiken, ook voor commercieel gebruik. YouTube heeft dit bijvoorbeeld als service voor zijn gebruikers. Nadeel is dat dit niet altijd de meest interessante muziek is, maar de collectie rechtenvrije muziek groeit wel snel.
Library muziek
Dit is muziek die speciaal gemaakt is voor gebruik in radiospotjes, commercials of video-uitingen. Hier betaal je één bedrag per tijdseenheid en daarmee koop je gelijk ook de rechten af voor jou videoproductie. Vroeger kocht je library muziek CD’s, en moest je het gebruik van een track meldden bij BUMA/STEMRA, een muziekrechten organisatie. Tegenwoordig zijn er diverse websites met een hele grote muziekkeuze waarbij je bij de aanschaf van een muziekstuk direct de rechten afkoopt voor jou productie. Deze muziek varieert van heel slecht tot heel erg goed.
Commerciële muziek
Zeg maar top 40 muziek. Hier moet je niet alleen voor betalen, maar er moet ook toestemming aan de platenmaatschappij en de artiest worden gevraagd. Afhankelijk van de bekendheid van de artiest en de professionaliteit van de organisatie eromheen komt er wel of geen toestemming. De bedragen die voor het gebruik gevraagd worden kunnen flink oplopen.
Opdrachtmuziek
Muziek die in opdracht gemaakt of gecomponeerd wordt, speciaal voor jouw videoproductie. Dit kan een grote toegevoegde waarde hebben omdat muziek een grote bijdrage kan leveren aan de impact van een film. Nadeel is dat het tijdrovend is en ook een andere prijsstelling heeft. Alles hangt weer samen met het doel, functie en bereik van de film.
3XFILM houdt van snel schakelen. De productietijd is van veel factoren afhankelijk maar gemiddeld is de doorlooptijd 2 à 3 weken. Maar het kan altijd sneller: We leveren ook producties af in minder dan 1 dag.
In de praktijk komt het er op neer dat het verzamelen van de feedback op een 1e montage van een film de meeste tijd vergt. Hier is veel winst te behalen.
FullHD is een aanduiding voor de resolutie van een videobeeld. FullHD heeft een resolutie van 1920×1080 pixels. FullHD heeft een breedbeeld verhouding van 16:9 (breedte:hoogte). De vroegere beeldbuis TV had meestal een 4:3 verhouding. Er bestaat ook HD ready dat is 720p (1280×720 pixels) en HDV (1440×1080). HDV moet in feite in de breedte worden uitgerekt op een HDTV om het scherm te kunnen vullen. (dit noemen ze ook wel anamorphic) Er zijn ook 4K televisies. Deze hebben een nog hogere resolutie dan FullHD, nl. 4 keer de resolutie van FullHD. Standaard filmen wij in 4K (ook wel UltraHD genoemd) en in de praktijk leveren we de films in FullHD af, op verzoek leveren we de films ook in 4K resolutie af.
Het kan heel nuttig zijn om ondertiteling te gebruiken voor je bedrijfsfilm. Wanneer je B2B werkt, denk dan aan kantoortuinen waar vaak geen geluid op de computers afgespeeld kan worden. Met ondertiteling komt je boodschap dan wel over. Doven en slechthorenden zullen je ook heel dankbaar zijn.
Wanneer de ondertiteling in YouTube toegevoegd wordt heeft het ook als voordeel dat de ondertitelingstekst kan meehelpen aan de vindbaarheid van de film.
YouTube heeft een handige ondertitelfunctie, daarmee heb je in relatief korte tijd je ondertiteling klaar. Dit kun je zelf doen, maar uiteraard kunnen wij dit ook verzorgen.
Nederlanders zijn gewend om ondertiteling te lezen. Duitsers, Fransen en Engelsen niet, hier werkt het vaak beter om de stem na te synchroniseren met een native speaking voice-over stem. Wilt u nasynchronisatie neem dan contact met ons op
De lengte van een film hangt sterk samen met het communicatiedoel, de doelgroep, het contactmoment en hoe de film ingezet gaat worden. De informatie die overgebracht moet worden heeft ook invloed op de lengte. Over het algemeen zijn films voor internet vaak korter dan een film voor op een dvd. Een sterk inhoudelijke reportage is meestal zo'n zeven minuten. In die paar minuten kan veel verteld worden. Commercials zijn veel korter, meestal 20 of 30 seconden. Leest hier meer: Hoe lang moet een bedrijfsfilm zijn?
Als bedrijf wil je iets communiceren en je wilt iets bereiken met de inzet van een film. Hoe je slim communiceert met beeld is ons vak, maar (net zo belangrijk) is ook hoe de film de mensen bereikt voor wie je de film maakt. En wanneer die mensen dan kijken, waar zijn ze mee te overtuigen en hoe zorg je ervoor dat ze doen wat je wilt dat ze gaan doen?
Het hele technische verhaal, hoe dat met filmen werkt enzo, daar hoef je je geen zorgen over te maken, daar houden wij ons mee bezig. Tenzij je het interessant vindt natuurlijk. We houden van ons vak en laten graag zien wat we doen. Daarnaast zijn we mensen-mensen. We geloven dat een verhaal pas optimaal overkomt wanneer iemand ontspannen en natuurlijk in beeld is en spreekt.
We zorgen ook dat je een leuke tijd hebt wanneer we filmen en dat resulteert in een nog betere film, leuk toch! Dus kun je met een gerust hart door ons je bedrijfsfilm laten maken.
Nee dat hoeft niet, maar dat kan natuurlijk wel.
Wij werken graag samen aan een plan. Jij kent je doelgroep en dienstverlening het beste, wij kennen de kracht van ons communicatiemedium het beste en weten hoe je je doelgroep bereiken kunt. Wij maken na een intake meestal een conceptplan voor de film en bespreken die, na goedkeuring kunnen we aan de slag.
We reageren binnen 24 uur.
We reageren binnen 24 uur